6 cruciale keuzes voor startende zelfstandigen

6 cruciale keuzes voor startende zelfstandigen

Geschreven door Florence Van Coillie op 11 juni 2018

Thema's: Ik wil starten als zelfstandige, Opstartformaliteiten



Wanneer je klaar bent om je eigen zaak te lanceren, barst je van enthousiasme en kan het niet snel genoeg gaan. Zeer begrijpelijk, maar er zijn toch een aantal keuzes waar je als ondernemer best eerst grondig over nadenkt. Zo bespaar je jezelf een aantal fouten die je soms op termijn duur komen te staan of die je niet zomaar kan rechtzetten. Bekijk hier aan welke zaken je best extra aandacht besteedt. 

 

Keuze 1: je boekhouder

Hoewel je niet verplicht bent om een boekhouder onder de arm te nemen, kiezen ondernemers er vaak toch voor. Je administratie zal in een snel tempo steeds groter worden en daar weet een goede boekhouder zeker raad mee.

Zoek een boekhouder die gespecialiseerd is in jouw sector en maak eerst een vrijblijvende afspraak. Als jullie het goed met elkaar kunnen vinden, kan je overgaan tot een samenwerking. Het geld dat je spendeert aan je boekhouder is bovendien een aftrekbare beroepskost. Ga dus ook in dit geval niet (enkel) af op de kostprijs. Jouw boekhouder zal er (op termijn) voor zorgen dat je een hoop geld uitspaart omdat hij of zij precies weet waar je recht op hebt en welke kosten je kan recupereren.

Alle tips om een betrouwbare boekhouder te vinden vind je hier.


Keuze 2: je rechtsvorm

Vanaf het moment dat je aankondigt dat je als zelfstandige aan de slag wil gaan, zal je omgeving veel goedbedoelde raad geven. Verwacht zowel erg waardevol advies als onjuiste informatie. Vaak is die informatie slechts één voor- of nadeel van een groter plaatje. Dat geldt ook voor je rechtsvorm. Misschien is een eenmanszaak in jouw geval ideaal, terwijl dat voor een andere ondernemer een vennootschap is. Bovendien zijn er veel soorten vennootschappen die elk hun specifieke bepalingen hebben.

Lees daarom in de eerste plaats alles over het verschil tussen een eenmanszaak en een vennootschap en daarna over de verschillende vennootschapsvormen. Zo laat je je niets aanpraten en kies je met vertrouwen de gepaste oplossing.

Ben je na het lezen van de artikels nog steeds niet zeker? Bundel dan je vragen voor onze startersadviseur die je zeker verder kan helpen!

 

Keuze 3: de prijs van je product of dienst

Wanneer je jouw idee in een concreet ondernemingsplan giet, bepaal je vast ook de prijs van je product(en) of dienst(en).

Er zijn verschillende aspecten waar je best rekening mee houdt, bijvoorbeeld: wat de gangbare prijs is op de markt, hoeveel je van je kost doorrekent aan je klanten, de btw, wetgeving rond prijs, … Weeg al deze zaken goed af om tot een prijs te komen die niet alleen aantrekkelijk is voor klanten, maar er ook voor zorgt dat je genoeg inkomsten én financiële marge hebt.

Dit is een essentieel onderdeel van je financieel en ondernemingsplan. Je zal merken dat je tijdens het opstellen van je ondernemersplan op zaken botst waar je nog niet over had nagedacht.

Een degelijk ondernemingsplan helpt je een heel eind verder op andere vlakken. Een bank zal bijvoorbeeld meer geneigd zijn een lening toe te kennen als je een ijzersterk ondernemersplan voorlegt.

Roep voor je financieel plan eventueel de hulp in van je boekhouder.


Keuze 4: je huisstijl en handelsnaam

Eens je concept of idee op punt staat, begin je jouw eigen zaak al helemaal in te beelden… STOP! Als startende zelfstandige kan je je soms blindstaren op het visuele aspect van je onderneming. Je droomt al lang van je naamkaartjes of je etalage, maar je vergeet als starter misschien dat een huisstijl

  • …flink wat kan kosten. Heb je die (druk)kosten al opgenomen in je financieel plan?
  • …bestand moet zijn tegen de tand des tijds. Is je huisstijl nog even blits binnen 10 jaar of is het eigenlijk eerder een modegril?
  • …geen (negatieve) associaties mag oproepen: bekijk je logo eens langs alle kanten en laat je merknaam en slogan eens vertalen. Zo ben je achteraf gerust dat je slogan in een andere taal ook nog logisch klinkt of dat je logo er ondersteboven niet vreemd uitziet.
  • …uniek moet zijn. Zoek op hoe de huisstijl van je directe concurrenten eruit ziet. Misschien lijkt de jouwe er meer op dan je denkt.
  • … je voornaamste uithangbord en communicatiemiddel is. Voeg niet te veel ‘toeters en bellen’ toe aan je huisstijl, anders zou je boodschap wel eens kunnen verwateren.

 

Keuze 5: je uitvalsbasis

De diensten die je als zelfstandige aanbiedt, hebben een invloed op hoe jouw werkplek er uitziet. Je bespaart jezelf een grote (huur)kost door thuis te werken, maar een kantoor oogt professioneler naar (potentiële) klanten toe. Bovendien kan je in sommige gevallen niet anders en heb je een gepaste ruimte nodig om je zelfstandige activiteit uit te oefenen.

Ben je van plan om een kantoorruimte of handelspand te gebruiken als uitvalsbasis? Huur of koop dan niet zomaar het eerste pand dat je bezoekt, maar toets het aan je (belangrijkste) eisen. Je huurt meestal niet met het idee om na een paar maanden alweer te verhuizen, tenzij je een pop-up store voor ogen hebt. Maak dus eerst voor jezelf uit wat je nodig hebt.

Denk aan:

  • Een atelier
  • Een etalage
  • Een wachtzaal
  • Een parking voor klanten
  • De nabijheid van openbaar vervoer
  • Een magazijn
  • Een toilet voor klanten

Wil je nog meer inspiratie? Lees dan het uitgebreidere blogbericht rond de beste locatie om jouw eigen zaak te starten.


Keuze 6 : je sociaal verzekeringsfonds

Als ondernemer wil je je zoveel mogelijk focussen op de kern van je eigen zaak: het verkopen van je product of dienst. Voor je effectief start met je activiteit, ben je verplicht om aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.

Het klinkt misschien niet zo gewichtig, maar je keuze is wel degelijk erg belangrijk. Eens je je aansluit, ben je voor minstens 4 jaar aan datzelfde fonds gebonden. Pas na die 4 jaar, kan je terug een ander sociaal verzekeringsfonds kiezen.

Bovendien zijn niet alle sociaal verzekeringsfondsen gelijkwaardig in dienstverlening. Vergelijk daarom goed, maar staar je niet blind op de kleine prijsverschillen. Bij het ene fonds zal je iets meer betalen dan bij het andere, maar zal je kunnen rekenen op een betere dienstverlening wanneer het er toe doet. Maak dus een weloverwogen keuze. 

 

Download hier je Startersgids

Florence Van Coillie

Florence studeerde in 2016 af als Master in de communicatiewetenschappen aan de VUB. Ze ging aan de slag als Sales support bij Zenito waarbij ze kon proeven van verschillende sales -en marketing gerelateerde taken. Nu is ze volledig actief als Marketing assistant binnen het team Online marketing.