Hoe start ik als advocaat?

Starten als advocaat, hoe doe ik dat?

Geschreven door Thomas Torcq op 22 mei 2018

Thema's: Ik wil starten als zelfstandige, Opstartformaliteiten



Starten als advocaat doe je niet zomaar. Daarom is het belangrijk dat je je goed voorbereidt en je informeert bij de juiste instanties. Hier zijn een paar belangrijke stappen die je moet volgen om als zelfstandig advocaat te starten.

 

Stage

Om met de 3-jarige stage te kunnen starten, moet je aan verschillende voorwaarden voldoen. Dankzij ons uitgebreide stappenplan, weet je wat je in orde moet brengen en kan je zorgeloos aan je stage beginnen!

 

Verplichte administratieve formaliteiten

1. REGISTREREN IN DE KRUISPUNTBANK VAN ONDERNEMINGEN (KBO)

Sinds 1 juli 2009 moeten de beoefenaars van een vrij beroep, dus ook jij als advocaat, zich vóór de opstart registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Hiervoor moet de advocaat(-stagiair) langsgaan bij een erkend ondernemingsloket. Via Zenito kan je de procedure ook volledig online doorlopen. Het is eenvoudig en je vermijdt wachtrijen!

2. VESTIGINGSPLAATS Doorgeven

Elke advocaat heeft minimaal één vestigingseenheid. Voor stagiairs is dit het kantooradres van de stagemeester. Elke wijziging van vestigingsplaats moet via het ondernemingsloket in de KBO worden aangepast

3. BTW-verplichting

Ondanks de vroegere regeling ben je als advocaat btw-plichtig. Sinds 1 januari 2014 is de btw-vrijstelling nl. opgeheven. In principe dienen alle stagiairs, advocaten en advocaat-vennoten die op zelfstandige basis geregeld juridische diensten verstrekken:

  • zich voor btw-doeleinden te registreren
  • btw aan te rekenen
  • en periodieke btw-formaliteiten te verrichten

Lees meer over de werking van het btw-systeem voor advocaten.

4. AANSLUITEN SOCIAAL VERZEKERINGSFONDS

Voor de aanvang van de zelfstandige activiteit als advocaat moet je je eerst aansluiten als zelfstandige bij een sociaal verzekeringsfonds

5. AANSLUITEN BIJ EEN ZIEKENFONDS

Om in orde te zijn met je ziekteverzekering, is ook een aansluiting bij het ziekenfonds nodig. Ben je al lid ben van een ziekenfonds, meld dan zeker de wijziging van je statuut. Ben je er nog niet uit bij welk ziekenfonds je je wil aansluiten? Bekijk het overzicht van de ziekenfondsen in Vlaanderen.

6. PROFESSIONELE REKENING OPENEN

Als zelfstandig advocaat moet je een zichtrekening hebben bij een in België gevestigde bank. Zo kan je voorkomen dat privé- en beroepstransacties worden gemengd en de fiscus meekijkt in je private rekening.

7. INSCHRIJVING BIJ DE ORDE

Na afloop van de succesvolle stage en het behalen van het B.U.B.A.-attest kan je je laten inschrijven op het tableau van de Orde van Advocaten. Iedere tableau-advocaat uit een EU-lidstaat kan zich inschrijven bij de Orde mits je zowel het bewijs van inschrijving van het land van herkomst (max. 3 maanden oud) kan voorleggen, als het behoud van het lidmaatschap in het land van herkomst. Op de website van de Orde van Vlaamse Balies vind je alle informatie die je nodig hebt.

8. EEN BOEKHOUDING VOEREN EN FISCALE AANGIFTE

Als advocaat moet je een correcte boekhouding voeren. Afhankelijk van je situatie is dit een enkelvoudige of een dubbele boekhouding. Een goede boekhouder is cruciaal: hij of zij adviseert je financieel en fiscaal en geeft je de nodige gemoedsrust voor een succesvolle uitvoering  van je beroep als advocaat. Voor een lijst van  boekhouders in jouw regio kan je terecht bij de federaties BIBF en IAB.

 

Vul snel de gratis StartersGPS in en ontvang een gepersonaliseerde stappenplan voor een correcte opstart:

Vul de Starters GPS in!

Thomas Torcq

KBO, BTW, FAVV, SABAM, sociale bijdragen, … opstarten als zelfstandige is voor veel mensen te vergelijken met een eerst schooldag. Klanten hebben er al veel over nagedacht maar eigenlijk zien ze door het bos de bomen niet meer. Als relatiebeheerder ondernemingsloket zal Thomas correspondenten en klanten op een duidelijke manier uitleg geven wat er nodig is om op te starten en voor hen de verschillende verplichtingen in orde brengen.