Starten als arts, hoe doe ik dat?

Starten als arts, hoe doe ik dat?

Geschreven door Stefanie Siekman op 12 april 2018

Thema's: Ik wil starten als zelfstandige, Opstartformaliteiten



Starten als arts doe je niet zomaar. Daarom is het belangrijk dat je je goed voorbereidt en je informeert bij de juiste instanties. Hier zijn een paar belangrijke stappen die je moet volgen om als zelfstandig arts te starten.

Verplichte administratieve formaliteiten

In de eerste plaats moet je weten of je wil starten als zelfstandige in een eenmanszaak of als vennoot in een vennootschap. Het onderscheid tussen beide vormen en hun voor- en nadelen kan je hier terugvinden: Kies ik voor een eenmanszaak of een vennootschap?. Welke keuze je ook maakt, je moet sowieso de volgende administratieve verplichtingen afhandelen voor je aan de slag kan.

1. REGISTREREN IN DE KRUISPUNTBANK VAN ONDERNEMINGEN (KBO)

Sinds 1 juli 2009 moeten de beoefenaars van een vrij beroep, dus ook de artsen, zich vóór hun opstart registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Hiervoor moet je langsgaan bij een erkend ondernemingsloket. Via Zenito kan de procedure ook volledig online gebeuren. Het is eenvoudig en je vermijdt wachtrijen!

2. VESTIGINGSPLAATS

Elke onderneming heeft minstens één vestigingseenheid. De vestigingseenheid is een plaats met een geografisch adres (en dus geen postbusadres) waar minstens één activiteit van de onderneming wordt uitgeoefend of van waaruit minstens één activiteit wordt uitgeoefend. Voor de vestigingseenheden kunnen de huurwetgeving en de milieuwetgeving van toepassing zijn. Wil je muziek afspelen in je wachtzaal? Bekijk dan zeker deze blogpost over de regels en SABAM!

3. BTW-HOEDANIGHEID

Vele klassieke vrije beroepen zoals artsen, tandartsen... hebben geen btw-hoedanigheid nodig. Deze beroepen vallen immers onder artikel 44 van de btw-wetgeving. Andere vrije beroepen zoals dierenartsen, notarissen, advocaten, gerechtsdeurwaarders, boekhouders, architecten, ... hebben wel een btw-hoedanigheid nodig. Lees meer over de werking van het btw-systeem voor artsen.

4. AANSLUITEN SOCIAAL VERZEKERINGSFONDS

Een zelfstandige moet zich vóór de aanvang van de zelfstandige activiteit aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds

5. AANSLUITEN BIJ EEN ZIEKENFONDS

Om in orde te zijn met je ziekteverzekering, is ook een aansluiting bij het ziekenfonds nodig. Ben je al lid ben van een ziekenfonds, meld dan zeker de wijziging van je statuut. Ben je er nog niet uit bij welk ziekenfonds je je wil aansluiten? Bekijk het overzicht van de ziekenfondsen in Vlaanderen.

6. PROFESSIONELE REKENING OPENEN

Als zelfstandig arts moet je een zichtrekening hebben bij een in België gevestigde bank. Zo kan je voorkomen dat privé- en beroepstransacties worden gemengd en de fiscus meekijkt in je private rekening.

7. INSCHRIJVING BIJ DE ORDE

Als pas afgestudeerde arts moet je je inschrijven bij de provinciale raad van de Orde der Artsen in de provincie waar de hoofdactiviteit wordt uitgeoefend. Na het verwerven van je basisdiploma arts verleent de FOD Volksgezondheid jou een visum. Daarnaast wordt er ook een attest meegegeven voor het aanvraag van het RIZIV-nummer. Op de website van de Orde der Artsen vind je alle informatie die je nodig hebt.

8. EEN BOEKHOUDING VOEREN EN FISCALE AANGIFTE

Als arts moet je een correcte boekhouding voeren. Afhankelijk van je situatie is dit een enkelvoudige of een dubbele boekhouding. Een goede boekhouder is cruciaal: hij adviseert je financieel en fiscaal en geeft je de nodige gemoedsrust voor een succesvolle uitvoering  van je beroep als arts. Voor een lijst van  boekhouders in jouw regio kan je terecht bij de federaties BIBF en IAB.

De Federatie Vrije Beroepen is aangesloten bij UNIZO en staat in voor info & advies op maat, opleidingen, netwerkactiviteiten en belangenbehartiging van vrije beroepen.

 

Vul snel even de gratis Starters GPS in en ontvang een gepersonaliseerde stappenplan voor een correcte opstart:

 Vul de Starters GPS in!

Stefanie Siekman

Stefanie werkt 6 jaar als ondernemingsconsulente voor het kantoor in Hasselt. Zij doet zowel het loket zelf, als de dossiers die online binnenkomen van particulieren en boekhouders.