Waarom digitaliseren een must is voor je bedrijf?

Waarom is digitaliseren een must voor je eigen zaak?

Geschreven door Hye-Sook Vijls op 7 februari 2018

Thema's: Ik ben zelfstandige, ICT



“Omarm technologie en digitaliseer je business. Anders zullen start-ups je business overnemen.” Dat was de boodschap van John Chambers, afscheidnemend CEO van de netwerkspecialist Cisco. Het digitaliseren van je onderneming los je niet op door te investeren in een responsive website of een mobiele app, want het gaat om de kern van je bedrijf en hoe je organisatie werkt. Slechts 7% van de (zelfstandige) CEO's heeft een digitale strategie. Wij van Forcit, een ‘creative technology agency’, geven je graag enkele tips waarom het digitaliseren van je bedrijf zo belangrijk is en wat hiervan de voordelen zijn.

 

Wat wil je bereiken?

In de eerste plaats moet je als onderneming de huidige processen evalueren en moet je bepalen wat je wil bereiken:

  • Hoe verlopen de zaken?
  • Wat stoort je werknemers?
  • Wat gaat er mis?
  • Hoe zou je dit kunnen oplossen?
  • Pakken we dit zelf aan of doen we een beroep op een partner?

Vervolgens kan je je afvragen of het interessant is om voor dit probleem over te schakelen naar het digitale? Waarom of waarom niet? Waarna je je kan toeleggen op vragen als:

  • Is het kosteneffectief?
  • Moet mijn digitale concept ook op mobiele toestellen werken?
  • Is het de bedoeling dat we in teamverband zullen werken met dit concept of zal het voornamelijk individueel zijn?

Het is heel belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over wat het probleem is en hoe je dit kan oplossen. Maar wat maakt een ‘digitaal’ bedrijf nu precies interessant?

 

1. Informatie wordt toegankelijker

In de eerste plaats zal je merken dat je informatie veel sneller en gemakkelijker toegankelijk is. Opzoekingswerk gaat veel vlotter, grote hoeveelheden informatie uitwisselen verloopt een pak vlugger en het is heel eenvoudig om back-ups te nemen van je werk. Nooit meer herbeginnen of dubbel werk, omdat je documenten of andere data kwijt bent!

 

2. Kom in contact met Generatie Y

Generatie Y staat voor iedereen die geboren werd tussen 1982 en 2001. Een typisch kenmerk van deze generatie is dat zij vroeg actief zijn op het internet, zowel op desktop als mobiel. Een logisch gevolg is dan ook dat zij veel ‘digitaler communiceren’. Behoort je doelgroep dus tot Generatie Y, dan is het belangrijk dat je inzet op de door hen gebruikte digitale kanalen. Dankzij de technologische vooruitgang van de laatste jaren, voelen zij zich er ook comfortabeler bij om online te worden aangesproken.

 

3. Analyse en interpretatie

Een ander voordeel is dat je processen en resultaten veel sneller kan analyseren. Niet enkel sneller, maar ook specifieker, want via de huidige digitale technologie is het mogelijk om heel gericht analyses uit te voeren… en dat op kortere tijd! 

Specifieke analyses leiden tot betere en meer summiere interpretaties en conclusies, wat je onderzoek enkel ten goede zal komen. Bijgevolg zal je bedrijf hier veel meer uit kunnen leren, waardoor je korter op de bal kan spelen en mee kan evolueren in onze steeds veranderende maatschappij.

 

4. Durf te innoveren

Een organisatie moet continu de evenwichtsoefening maken tussen zo entrepreneurial en zo managerial mogelijk te zijn. Zo zijn er bedrijven die nieuwe concepten en producten op de markt willen brengen, maar daar gaat een intensief proces aan vooraf van valideren, interpreteren en eventueel pivoteren om tractie aan te wakkeren. Is er trouwens wel een product en markt beschikbaar? Heel wat bedrijven bevinden zich daarentegen in het managerial-verhaal waar het beheren en controleren processen centraal staat. Hier wordt dan ook te weinig aandacht besteed aan innovatie, nieuwe productontwikkeling of nieuwe business-modellen. Of er wordt wel over nagedacht, maar deze ideeën worden onvoldoende efficiënt uitgewerkt.

Durf daarom als zelfstandige te investeren en de hulp in te schakelen van gespecialiseerde bedrijven. Vooral op het vlak van development kan dit een grote meerwaarde betekenen. Door deze samenwerking zal een prototype, MVP of proof of concept tot stand komen. Dit kan dan gevalideerd worden op de markt en aangepast waar nodig.

 

Samenwerken met Forcit?

Ben je ervan overtuigd dat jouw eigen zaak een digitale transformatie kan gebruiken, maar weet je niet hoe je hieraan begint? Geen probleem, zoek de juiste partners die deze kennis wel in huis hebben en blijf zo up-to-date!

Forcit is een 010101 agency dat werd opgericht door digitale techneut Henri Jacobs. Deze Gentse startup helpt bedrijven in hun digitale transformatie, met als doel de relaties met hun klanten via digitale technologie te verbeteren. "Bij Forcit zijn wij van mening dat er in de bedrijven van vandaag een heleboel ideeën sluimeren bij de werknemers zelf, in de verschillende teams en op het managementniveau. Wij brengen deze ideeën tot leven en valideren ze samen met de stakeholders."

Forcit bouwt een digitaal prototype en/of MVP met behulp van bewezen technologieën, zoals applicaties, platformen… en/of onbewezen technologieën zoals sensoren, microcontrollers… Forcit ontwikkelde eigen instrumenten en methoden om dit snel, efficiënt en resultaatgericht te doen. Het bedrijf werkte onder andere al voor BNP Paribas Fortis, Bpost en voor KMO's, familiebedrijven en particulieren.

Forcit maakt deel uit van Techventures (een samenvoeging van complementaire technologie ventures die bestaat uit het product en service-georiënteerde ondernemingen die bedrijven helpt met hun digitale transformatie).

 

Download hier je Startersgids

Hye-Sook Vijls

Hye-Sook startte in 2015 bij Zenito als Inbound Marketing Officer. Intussen heeft ze haar initiële taken, waaronder de Zenito-blog, achter zich gelaten en werkt ze de marketingstrategie voor zelfstandigen en boekhouders uit in haar nieuwe functie als Marketing Business Partner.